четвъртък, 25 октомври 2012 г.

Есенно - касис, тарталети и тарт

    Нама да съм аз човекът, които ще ви каже, че през есента всичко умира (заспива). Според мен всичко се ражда тогава, а някои индивиди като мен се пробуждат от лятната летаргия. Но за да не споря с биолози, физици, астролози, химици и прочие учени, само ще уточня, че освен, че през есента се раждат: прекрасни природни картини, топли цветове, вкусни плодове, се раждат също и стрхотни есенни идеи. Моите например! 
    Ето няколко снимки, какво е за мен есента: 

  
     Ако се питате каква е тази кратунка на снимките, обърнете се за отговор към майка ми - тя с радост ще ви обясни символиката :-).
    Но нека не говоря само за тикви, кратуни и други сроднни на тях същества, родени през есента /пролича ли си вече, че съм есенно чедо?! ;-)/. 
     Сигурно сте чували за онзи лаф: "Ако животът ви поднесе лимони, направете си лимонада!"
     Е, на мен ми поднесе КАСИС!
     Да си призная, не бях яла никога пресен касис, само на сок го бях консумирала.  Известен е още като червено френско грозде.
    Отидох в Метро да търся смокини, извън сезона им. Казах си: внасят плодове от чужбина и сигурно ще имат и смокини, макар да е есен. Но уви, имаха всичко друго, без тях. Видях къпини, огромни боровинки, ягоди, разбира се, всичко вносно. Догато ги оглеждах, издирвайки все пак смокини, попаднах на касис, също вносен и много скъп. И го купих без да имам идея, за какво ще го използвам. Просто бях любопитна.
    Та сок от касис не направих, още повече, че купих само една кутийка, но направих тарталети и тарт, а без малко щях да спретна и една торта /, но касисът все пак ми свърши/. 
   Защо се спрях на маслените сладкиши тип "пай" ще обясня простичко. През лятото и в горещините, никак не ми се яде маслено тесто, което по правило е по-тежичко и по-хранително. Тогава наблягам на леки сладкиши и разхлаждащи неща. Когато дойде есента и зимата, веднага в главата ми изплува мисълта за: пирог, пай, тарталети, тарт, масленки, шприцовани сладки, линцери, сладки-топчета и прочие видове маслени сладкиши и сладки.
   Тарталетите и тарта направих по познатата ми рецепта за маслено тесто, по която правих предходните тарталети с яйчен крем и малини, но този път елиминирах яйчния крем и вместо да пека кремът и да си цяпам кухнята, направих студен шоколадов крем-мус и напълних чашките на тарталетите след като ги бях изпекла. Същият крем ползвах и за тарта (домързя ме да правя два крема, признавам).
   Ето ги тарталетите, снимани в два последователни дни - личи си по свежестта на касиса на първите кадри и запотяването му на последните /това е конденз от престоя в хладилника и разликата в градусите/:


    А това по долу е тартът. Той не е толкова идеален като тарталетите, защото тях много лесно ги извадих от формичките /ползвам метални формички/. Тартът обаче, нямаше изваждане от тази огнеупорна порцеланова форма за печене и се разочаровах много от това, че залепна. Наложи ми се да го изстържа от нея, като той ми се разкашка и начупи при вадененто му.  
   По принцип, масленото тесто не залепва, не е нужно да се намазва съдът за печене, но от тази порцеланова форма хич не съм доволна. Тестото е еднакво и за тарталетите и за тарта, но едното извадих успешно, а другото - не. Според мен причината е в тавата-форма.

    Рецептата за масленото тесто, от което са направени тартът и тарталетите, е:
  250 гр. брашно и малко за поръсване, 140 гр. краве масло, на парченца /студено се реже на кубчета/; 85 гр. захар; 1 яйце, разбито. Сложете брашното, маслото и захарта в кухненски робот или миксер и направете на трохи /миксирайте/. Добавете яйцето и 1 с.л. студена вода /може и 2 лъжици/ и омесете тестото. Завийте във фолио и го охладете за 20-30 мин. Това количество е за 8-10 тарталети. В моя случай съм направила двойна доза /от всичко по две/. След охлаждането разточете тънко тосто и покрийте плътно формичката като с пръсти оформяте. С вилица леко надупчете дъното на тестото във формата /, за да не се надува./ Печете на 180-200 градуса докато ръбчето на тестото във формата стане леко златисто. Вадят от се формите, когато са напълно изстинали. /иначе рискувате да ги счупите/. 
    Докато правех тестото за тези сладкиши ми се счупи едната бъркалка на миксера Тефал, който при това е нов. Не знам, що за уреди продават, но втори път ми се чупи кухненски миксер, докато е в гаранция. Предходният път ми се развали кухненският робот Бош, който беше само на седмица ползване, а сега ми се счупи миксерът Тефал. Което означава, че ще има пауза в готвенето на сладкиши.
     Пожелавам ви приятна, слънчева и спокойна есен! 
     Благодаря, че се отбихте при мен!
   


2 коментара:

  1. Есента е бил сезона за социални контакти на хората.Много храна в домовете,свободно време,дълги нощи.Ще се съберат в някой дом да обелят царевицата.Младите ще работят,ще се поглеждат скришом.Старите ще ги дебнат и ще плетят чорапи.А домакинятя ще поднася вкусна храна и пенливо винце за ободряване.А когато са по-заможни и бяло сладко за десерт.Понякога и на мене ми се иска да съм го изпитала!
    В блога ти,Ели есента е също толкова романтична и вкусна.

    ОтговорИзтриване

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...